ALHAMDULILLAH PEMBINAAN SURAU BARU AL-FAAIZEEN TELAH SIAP DAN MULA DIGUNAKAN BERMULA 5/3/2013.

TERIMA KASIH KEPADA SEMUA YANG TELAH MENYUMBANG JARIAH SEMOGA ALLAH YANG AKAN MEMBALASNYA DENGAN GANJARAN PAHALA.
********************************************************************************

Solat Jumaat di Surau Al-Faaizeen

Solat Jumaat di Surau Al-Faaizeen

Thursday, February 9, 2012

Majlis Ilmu Pengajian Feqah Ust Ayub

Ust Ayub Mengajar
Kitab Feqah Mazhab Syafie

Menadah Telinga dan Menadah Kitab
Di Majlis Ilmu

Jamaah Al-Faaizeen
Kusyuk & Tawadduk


Ustaz Ayub meneruskan pengajian Kitab Feqah Mazhab Syafie pada bab Solat di mukasurat 119-121 menyentuh perihal Hikmat Sembahyang, Sejarah Sembahyang Di Syariaatkan dan Sembahyang Yang Diwajibkan. 


Perintah solat 5 waktu ini di terima Rasulullah pada peristiwa Israk Mikraj yang berlaku 18 bulan sebelum hijrah Baginda, sekaligus memansuhkan sembahyang dua rakaat pada waktu pagi dan petang yang diamalkan Rasulullah sebelum ini.


Allah memerintahkan solat 50 waktu sehari semlam pada asalnya, namun Allah SWT meringankannya kepada lima waktu. Lima waktu ini hanya dari segi  menunaikannya, tetapi pahalanya tetap seolah-olah 50 waktu sehari semalam. 


Begitulah pemurahnya Allah SWT dan betapa beruntungnya kita yang mengaku menjadi umat Rasulullah SAW ini. Maka jika masih liat dan leka dalam sembahyang maka memang kufur nikmat sungguh manusia ini.


Orang yang meninggalkan sembahyang disebabkan rasa malas dan mengambil mudah dengannya atau kerana ingkar kepadanya, mengingkari kewajipannya atau mempersenda-sendakannya, dia dihukum kafir dan murtad. Nau'zubillah.


@@@

No comments:

Post a Comment