ALHAMDULILLAH PEMBINAAN SURAU BARU AL-FAAIZEEN TELAH SIAP DAN MULA DIGUNAKAN BERMULA 5/3/2013.

TERIMA KASIH KEPADA SEMUA YANG TELAH MENYUMBANG JARIAH SEMOGA ALLAH YANG AKAN MEMBALASNYA DENGAN GANJARAN PAHALA.
********************************************************************************

Solat Jumaat di Surau Al-Faaizeen

Solat Jumaat di Surau Al-Faaizeen

Friday, February 26, 2010

12 Rabiul Awal


Hari ini bertarikh 12 Rabiul Awal adalah sebuah tarikh yang istimewa iaitu hari keputeraan junjungan besar Rasulullah SAW. Rasulullah dilahirkan pada 12 Rabiul Awal Tahun Gajah bersamaan dengan 23 April tahun 471 Masihi. Kalau kita congakkan mengikut tahun masihi, tahun ini adalah ulangtahun keputeraan Baginda yang ke 1,539 tahun.

Marilah kita menghayati firman Allah yang bermaksud: “Dan tiadalah Kami mengutusmu (Wahai Muhammad) melainkan untuk umat manusia seluruhnya, sebagai pembawa berita gembira, dan pemberi amaran; akan tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui (hakikat itu)”.
(Surah Saba’: 28)

Baginda Rasulullah SAW telah pergi meninggalkan kita, dengan sama sekali tidak mewariskan kepada kita harta pusaka kekayaan, tetapi yang diwariskan adalah ilmu yang menjadi panduan hakiki, akhlak yang terpuji, sebuah perjuangan suci dan sebuah cara hidup yang sempurna.

Marilah kita sama-sama menjadikan sambutan ini menguatkan iltizam kita menegakkan sunnah baginda sepanjang tahun dan sepanjang hayat kita. Tidak cukup kita menunjukkan rasa gembira dengan bercuti, mengadakan perarakan dan berslogan mencintai Rasulullah. Akan tetapi gembirakanlah Rasulullah SAW dengan mengamalkan dan menegakkan segala suruhan baginda, serta meninggalkan dan berusaha menghalang segala yang dibenci baginda.

Biarlah 12 Rabiul Awal kali ini meninggalkan kesan dalam jiwa. Kita muhasabah diri sejauh manakah kita sudah menghayati sunnah Rasulullah dan mengikuti syariat Agama? Marilah kita tanamkan tekad untuk menjadi seorang muslim yang ada kualiti. Bukan muslim yang ibarat buih, terumbang ambing tanpa hala tuju. Kerana kita ini umat Rasulullah SAW iaitu umat yang terpilih umat yang penuh kemuliaan. Tongkatlah langit dengan tiang agama dan laburkan segala harta untuk saham akhirat. Hidup kita untuk akhirat, insyaAllah. Cemerlang di dunia demi kebahagiaan hakiki di Akhirat, destinasi di hujung perjalanan ini.

@@@

No comments:

Post a Comment