ALHAMDULILLAH PEMBINAAN SURAU BARU AL-FAAIZEEN TELAH SIAP DAN MULA DIGUNAKAN BERMULA 5/3/2013.

TERIMA KASIH KEPADA SEMUA YANG TELAH MENYUMBANG JARIAH SEMOGA ALLAH YANG AKAN MEMBALASNYA DENGAN GANJARAN PAHALA.
********************************************************************************

Solat Jumaat di Surau Al-Faaizeen

Solat Jumaat di Surau Al-Faaizeen

Thursday, February 18, 2010

Masjid Quba

Tahukah anda Masjid Quba di pinggiran kota Madinah adalah masjid yg pertama didirikan dalam Islam? Saya paparkan petikan artikel dari http://www.hupelita.com/ untuk memberi sedikit latar belakang masjid istimewa ini.

Masjid Quba merupakan masjid pertama yang dibangunkan oleh Nabi Muhammad SAW setelah berhijrah dari Makkah ke Madinah. Di masjid inilah Rasulullah dan para sahabat solat berjamaah secara terbuka. Masjid ini mengambil nama lokasinya iaitu sebuah kampung bernama Quba. Jaraknya sekitar 4 kilometer di sebelah selatan Masjid Nabawi. Rasulullah menganjurkan kepada umat muslim agar berziarah dan sholat di Masjid Quba, mengingat pahalanya sama dengan menunaikan ibadah umrah.

Pada masa Umar bin Abdul Aziz menjadi Gabenor Madinah, Masjid Quba dibaiki dan dilengkapi dengan bangunan menara untuk azan. Masjid dihiasi dengan ukiran. Setiap berganti kepemimpinan, Masjid Quba selalu direnovasi hingga pada masa Sultan Mahmud II (1245 H) sampai putranya Sultan Abdul Majid. Pengubahsuaian besar-besaran terjadi pada masa pemerintahan Raja Faisal bin Abdul Aziz pada 1388 H, sehingga Masjid Quba menjadi sebuah masjid yang moden.
Raja Fahd bin Abdul Aziz pada 1405 H memperluaskan lagi binaan ruang masjid hingga kini memiliki 56 kubah kecil dan enam kubah besar, dengan empat menara azan. Bahagian tengahnya yang terbuka ditutup dengan lapisan bumbung yang boleh bergerak secara elektrik. Masjid Quba boleh menampung sehingga 20,000 jamaah pada sesuatu masa.
@@@

No comments:

Post a Comment